Mi az a PR?
A PR az angol eredetű public relations rövidítése, amely magyarul közönségkapcsolatokat jelent.
Petró Krisztina írása
A PR a már korábban boncolgatott marketingkommunikáció része, és kifejezetten arra irányul, hogy a vállalat minél tudatosabban kommunikáljon környezetével.
Ebben az esetben a vállalat igyekszik olyan információt és hozzáállást közvetíteni a vevőkör felé, amellyel kedvezően befolyásolja annak véleményét és viselkedését, és ezáltal hosszútávon jó kapcsolatot tud fenntartani. Ez a marketing határozottan nyilvánossági munka, mert a szakemberek célja a vevő oldali bizalom kiépítése, és a vásárló egyfajta „vállalathoz láncolása”.
Kiemelendő különbség a reklám és a PR között, hogy míg előbbi kifejezetten a termék népszerűsítésére szolgál, és többnyire egyoldalú kommunikáció, addig utóbbi a vállalat imázsán is dolgozik, mindezt úgy, hogy fontosnak tartja a vevő véleményét, és ezt el is hiteti vele. Az imázs a vállalat képéből, és a vevő erről kialakított személyes véleményéből tevődik össze.
Ha hosszútávon is sikeresek akarunk lenni, nem elég egy egyszeri jó reklámot bemutatnunk, hanem a tömeggel való összeköttetésre is szükségünk van. Erre kifejezetten megfelelőek a tömegmédiák, akár egy-egy televízióadásban, rádióműsorban elejtett jó szó is fantasztikus hatással lehet termékeinkre. Törekednünk kell arra, hogy minél többen nyilatkozzanak rólunk pozitívan, és a szájról szájra terjedő információáramlás is számunkra kedvező legyen. Ehhez megfelelő alapanyagot biztosít például a kedves kiszolgálás, gyors kiszállítás, és a precíz munka, hiszen, ha valaki pozitív tapasztalatokat szerez velünk kapcsolatban, azt biztosan tovább is fogja adni.
A kielégítő külső PR alapja először mindig a belső PR kialakítása. Dolgoznunk kell a harmonikus munkakörnyezeten, a munkatársak közötti kapcsolaton, sőt, a főnök-beosztott viszonyon is. Harmonikus belső környezetből pedig megbízható és hiteles kisugárzás alakul ki a közönség felé. PR esetében előnyös sajtómegjelenést generálni, termékeinket belecsempészni egy-egy interjúba, partnerkapcsolatainkat ápolni, kölcsönös reklámfelületet hagyva egymásnak.
Népszerűsíthetjük még vállalatunkat brossúrák alkalmazásával, melyen feltüntetjük előnyeinket, és kiemeljük termékünk/szolgáltatásunk azon tulajdonságait, amelyekben eltér, esetleg jobb versenytársainál. Ezután a következő lépés az előadások, termékbemutatók, valamint workshopok rendezése, ahol bemutathatjuk termékünk alapanyagait, előállítását, esetleg más vállalatokkal is együttműködve, ezzel is még jobb imázst kialakítva.
A PR tehát nem csak reklám, hanem egy komplett szemléletmód és hozzáállás, melybe, ha kellő energiát fektetünk, akkor hosszútávon mindenképp hozzásegíthet minket kívánt céljaink eléréséhez.
Kérdése van?
Írja meg nekem És felkeresem!